top of page

Infoskriv - oppdatering for året 2020

Covid -19 pandemien

Denne pandemien er fremdeles på et høyt nivå og det merkes spesielt i Oslo hvor man nå har fått en rekke nye tiltak for reduksjon av smittespredningen.

 

Styret vil igjen oppfordre alle til å fortsette vår felles smittevernsdugnad i sameiet og rette seg etter de smitteverntiltak som kommunen har satt inn og fortsette med å overholde 1 meters regelen, vasking av hender, bruke munnbind der det er nødvendig og bruke antibac. Styret har ikke kjennskap til at noen beboere her i sameiet er smittet og det er veldig positivt.

 

Vi følger spendt med på utviklingen videre og håper inderlig at pilene peker riktig vei så vi alle kan feire en normal og hyggelig jul sammen med familien og venner.

Oppdatering fra styrets arbeid.

Årsmøte i 2020 ble avholdt digitalt og det gikk greit selv om det ble litt begrenset i forhold til tidligere år da vi ikke hadde noen innkommende forslag på agendaen. Dette var satt som begrensing av vår forretningsfører OBOS for å sikre at gjennomføringen på lovpålagte punkter skulle prioriteres da digitalt årsmøte var helt nytt.

 

Vi håper at Covid-19 pandemien er så redusert at vi kan avholde et fysisk årsmøte i 2021, men det får vi komme tilbake til utover våren.

 

Styret har hatt 4 styremøter og flere arbeidsmøter/leverandørmøter siden årsmøtet i mai 2020.

Fokusområder for styret og arbeidsgrupper i 2020

Reseksjonerings-søknad

Dette har vært et stort og omfattende arbeid og spesielt har arbeidsgruppen for vedtekts revisjon som har vært utførende gruppe for dette arbeidet lagt ned et stort arbeid inklusiv mange arbeidsmøter. Dette har vært en tidkrevende prosess. Covid-19 pandemien utfordret saksbehandlingen rent kontakt- og tidsmessig og i tillegg var kravene fra Plan og Bygg i Oslo kommune meget detaljerte og omfattende. Spesielt arbeidet med å få inn samtykkeerklæring med originale underskrifter fra alle berørte seksjonseiere var utfordrende da flere ikke bor i Kragskogen og noen er også bosatt i utlandet.

 

Status nå etter mange runder med spørsmål og endringer/tilleggsinformasjoner er at vi har fått godkjent vår reseksjoneringssøknad hos PBE. Søknaden skal så sendes videre til tinglysning hos Kartverket for endelig godkjenning.

Vedlikeholds prosjekter og arbeid i 2020

En del av det som var planlagt som vedlikehold for 2020 er endret grunnet Covid-19 pandemien, men noe er blitt gjennomført.

 

Vi har oppgradert innkjørselen til parkeringsplassen og endret plass for flaskeconteiner. I tillegg til en visuelt hyggeligere innkjøring frigjør det noen flere parkeringsplasser, samt at vi nå har 2 flaskeconteinere.

 

For å minske overvann på gangveien ut fra sameiet mellom OA 4A og OA 6 og videre nedover mot Søndre har det blitt drenert i grunnen og lagt ny asfalt.

 

Det er blitt utført trepleie både i skogen rundt oss og inne på vår tomt. Dette er gjort på bakgrunn av bl.a. den risiko vi ble klar over etter trefall i en storm tidligere i våres samt annen risikovurdering for mennesker og bygninger. Trepleiegruppen følger også opp med kommunen angående fjerning/felling av døde trær på våre kommunale nabotomter. Som del av vår plan for treforvaltning skal vi plante en del nye busker og små trær i 2021 som erstatning for de trær/busker etc. som nå er felt og ryddet.

Ny internett/TV løsning

Vi har også gjennom sommeren jobbet med vurdering av ny internett/TV leverandør da vår avtale med Get (nå Telia) går ut i mars 2021. I vårt arbeid med kartlegging av løsninger og leverandører ser vi at uansett valg så blir det en kostnadsøkning for sameiet på ca. 200.000 i forhold til dagens nivå.

Styret har jobbet lenge med å få utviklet et godt tilbud og valgt å gå for fibernett for en fremtidsrettet infrastruktur som gir mye større kapasitet og hastighet på internett samt fleksibilitet rundt valg av TV leverandører som kan leveres via denne infrastrukturen. Mange beboere her i sameiet har i dag inngått avtale med Get om oppgradering av internetthastighet og TV for egen kostnad. Dette vil det ikke være behov for ved ny løsning med fibernett.

 

På bakgrunn av dette har vi nå inngått ny avtale med OBOS OpenNet. Som standard løsning i ny avtale vil vi få mangedobbelt kapasitet/hastighet på internett og ha et større utvalg av TV tilbud som kan tilpasses den enkeltes behov for egen kostnad til rabatterte priser via Obos-Opennet.

Detaljerte utregninger gir indikasjon om at den nye løsningen vil være rimeligere totalt sett enn den forrige. Arbeidet med etablering av nytt fibernett vil starte nå før jul, da det skal trekkes nye kabler som medfører litt graving mellom blokkene 6,8,10,12,14 og 16. Mer informasjon om denne prosessen og tv muligheter kommer fortløpende utover vinteren.

Budsjett 2021

I budsjetter for 2020 har styret valgt å budsjettere med et overskudd på kr. 450.000. I samråd med vår forretningsfører ønsker vi å styrke vår likviditet.

 

Vi har planlagt følgende nødvendige vedlikeholdsprosjekter

  • Bytte varmekabler i utkjøring fra garasje

  • Sette opp 3 elbil stasjoner ute – lovet når vi etablerte elbil løsning i garasjen

  • Planting av nye trær og busker

Disse vedlikeholdsprosjekter har en budsjettert kostnad på 600.000.

I tillegg vil vi få en økning i de kommunale avgifter samt litt på forsikring og som nevnt vil ny internett/TV løsning bli ca. 200.000 dyrere enn dagens løsning.

Dette er bakgrunnen for varsel om en økning av felleskostnader på 7% for 2021.

 

Vi kan også nevne at vi etter lagt budsjett har sett behov for bytte av porttelefonanlegget vårt i oppganger og inn i leiligheter. Dette på bakgrunn av at det nå ikke er mulig å få deler eller reparert eksisterende anlegg lenger. I oppgang 2C er det derfor nå satt opp nytt komplett porttelefonanlegg da det gamle sluttet å virke. Dette bli en uforutsett kostnad som vi må se nærmere på da bytte i alle oppganger er snakk om godt over 1 mill. i kostnad.

 

Generell informasjon

Angående informasjon og nyheter fra styret så bruker vi for tiden 2 informasjonskanaler – både www.skt.no og Vibbo. Vibbo er en gratis kommunikasjonskanal fra OBOS som vi ser er enkel i bruk og som OBOS vil videreutvikle og vedlikeholde som del av prisen som forretningsfører for oss. Vi vil på sikt kun benytte 1 informasjonskanal og vil jobbe med dette utover i 2021.

Bytte ut batteri i røykvarslere i desember

Styret støtter brannvesenet anbefaling om å bytte batteri i røykvarsleren en gang i året. Sjekk gjerne følgende samtidig som batteriene byttes:

  • At boligen har minimum én røykvarsler i hver etasje.

  • At røykvarsleren er montert riktig og fungerer som den skal.

  • Sjekk at du hører røykvarsleren selv om døra er lukket.

  • Sjekk at du har fungerende slokkemiddel i boligen og at brannslukkingsapparatet ikke har gått ut på dato.

 

Vi oppfordrer også alle til å være varsom med stearinlys i juletiden.

Eierskifter

Det har vært 10 eierskifter i 2020 og vi ønsker alle nye beboere velkommen og håper et dere vil trives her i vårt sameie.

 

Ha en riktig god Jul – så håper vi 2021 raskt blir et pandemifritt år!

Skal bli en glede å kunne håndhilse å gi klemmer igjen!

 

Mvh.

Styret i Sameiet Kragskogen Terrasse

bottom of page